Asperger syndrom, vad är det?

Hej allihopa!

Jag fick tidigare en kommentar från en tjej som heter Karolina som undrade hur min "sjukdom" yttrar sig. Jag ska försöka förklara så kort som möjligt annars kommer jag sitta här till imorgon. ( Jag kommer att förkorta asperger syndrom som AS som det oxå kallas)

Asperger syndrom är ingen sjukdom det är ett funktionshinder. Ni kanske har hört talas om Autism? AS är en lättare version av autism. Som autism light kan man säga. På den här sidan står det lätt förståligt vad AS är. Men jag ska försöka berätta lite hur det är för mig )eftersom alla med AS är olika ,precis som alla människor dvs) .

AS är ett funktionshinder som man är född med det är ingenting som man bara får hur som helst.

Min AS yttrar sig genom att jag har svårt att titta folk i ögonen, koncentrera mig , vara med om förändringar , vara i stora folksamlingar mm.
Jag kan t ex få ångest om jag möblerar om i mitt rum för att jag tycker inte om att saker och ting ändras. Det är ingenting som jag kan styra över det blir bara så. Människor med AS har ofta svårt med sociala situationer. T ex hur man beter sig när man pratar med andra människor och så . Att känna empati är oxå svårt.  Vilket kan leda till att många människor tycker att man är egoistisk bara för att man inte kan tänka sig in i andras situationer.

Någonting som är mkt vanligt bland människor med AS är att man har s.k special intressen. Att man har vissa områden som man intresserar sig xtra för.

Men min AS är ingenting som stör mig speciellt mkt, jag är nästan lite stolt över att ha ngnting som inte så många andra har.

Kommentarer
Postat av: Toby Hagberg - ♥ Boys style in a gay's life ♥

Min kompis har asberger:) Det är ganska intressant att prata om faktiskt.

2009-01-11 @ 17:36:15
URL: http://tobieee.blogg.se/
Postat av: Madelene Wahlgren

Vadå Bye bye =)???

2009-01-11 @ 17:44:32
URL: http://madelennee.blogg.se/
Postat av: leif

De e rätta takter se,var stolt du min vän,,,,Kramen.

2009-01-13 @ 18:51:21
Postat av: Tomas

Det är skönt att höra att du inte har problem med sjukdomen stå på dig. hoppas allt är bra annars

2009-01-25 @ 21:05:06
URL: http://tomasb.blogg.se/
Postat av: erik

Har själv asperger och var på en folkhögskola i dag som jag ska söka till som inriktar sig till bland annat personer med dyslexi och asperger som ligger i Flemingsberg som är utanför Örebro.

2009-02-26 @ 21:44:12
Postat av: erik

skrev fel tidigare var inte alls Flemingsberg utan i Fellinsbro blandar i hop namnen på orterna eftersom min bror nyss flyttade till flemingsberg.

2009-03-05 @ 20:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mailadress:(visas ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0